smalmat, tarsiga sockor, spanska och snö.

Det ska bli ett utav mina projekt.. ett utav många.
Har man skrivit ner det så måste man göra det..
Det blir tankar, åsikter och händelser.

Att börja någonstans skulle juh också vara bra...mitt avhopp kanske?

I fredags kom jag till skolan, gick in i klassrummet och kände på engång, " jag är inte på rätt ställe".
Det var så klart.. jag skulle inte vara där. Jag skulle vara någon helt annanstans. 
I måndags hoppade jag av skolan.

Flyttade hemmifrån, bytte ort, skola och umgänge för sju månader sedan,
sju månader på frisörprogramet, sju helt underbara och händelserika månader.
Jag har nog inte lärt mig så mycket som jag gjort under dessa månader. Jag har inte bara lärt mig saker i skolan, utan väldigt mycket om mig själv och vem jag är och nu.. vad jag vill.

Att få se och höra.. verkligeheten, den där som man inte tror fanns, Våldtäkterna som händer varje dag, drogtesterna som ingen vill göra, ätstörningar som ingen låtsas om, alkoholproblemen som finns överallt, självmordsförsöken utan hjälp, misshandeln under täcket och döden bakom dörren... att få se och höra det, har inte brytit ner mig... jag har bara blivit mer och mer förbannad och jag fått viljan att vilja förändra. Allt det där finns hela tiden, runt om kring oss och det är alldeles för få som vill se det, inse att vårat samhälle mår inte bra.

Hade jag inte gått de här månaderna hade jag nog aldrig varit den jag är nu.. och då hade jag inte vetat vad jag vill.
Jag vill plugga. Ja, det är sant, jag vill läsa den där tråkiga historien bakåt i tiden, jag vill diskutera om de där samhälls frågorna som finns. Jag vill inte bli begränsad, som jag tyävrr blev på frisör.

Vill och ska jobba globalt/internationellt, med männskor.
Jag vill inte plugga mer för att kunna plugga till nått överkvalificerat jobb som man tjänar stor kovan och blir rik på. Jag vill inte bli rik, jag är absolut inte intresserad av det. Jag vill göra det jag brinner för.
Det blir lite mycket jag, men det får det bli. Jag är inte den som brukar prata om mig själv eller bry mig överhuvudtaget om mig själv, men jag har insett, och det borde alla andra inse att mår man inte bra själv kan man inte hjälpa någon annan.

Att det finns någon där för mig och kanske för dig är det bästa som finns, inte att finnas och bara gå förbi utan att finnas på det viset att man vet att det alltid finns någon som stöttar en oavsett.
Men att finnas eller bry sig bara för att man tycker att man blir en bättre människa är något som jag verkligen mår illa av.
Man kan aldrig ge upp. Man kan aldrig bli den bästa kompisen... man kan hela tiden bli bättre. Jag kommer alltid att finnas och du kommer alltid att finnas. Att bara finnas betyder mycket. komihgåg det.

Ringde precis min syokonsulent och pratade med henne, ska gå redan på tisdag till skolan/programet(samhäll) som jag vill börja på och höra om jag kan hoppa på nu eller om jag måste gå om ettan.

Det jobbigaste kommer nog inte bli att plugga upp allt jag har missat, det jobbigaste är att jag kommer sakna "mina tjejor" väldigt mycket. Alla ni är så olika och speciella på sitt vis, ni är inte alls lika varandra som andra säkert skulle kunna tro. Ni är jävligt starka utan att veta om det och det beundrar jag. Okej, det här är inget avskeds brev. Jag kommer att finnas kvar i Falun och vi kommer att ses, även fast det kanske inte blir på samma sätt.

Har nog aldrig varit såhär målmedveten som jag är nu. Jag vet vad jag vill, ungefär och det är det som gäller.
Har alltid beundrat dem som är så målmedvetna som verkligen vet vad de vill, tyvärr kan det stänga flera dörrar också, så man måste fortfarande vara öppen för förändringar bara man inte glömmer bort vem man är.
Jag menar nu inte att alla som inte vet vad de vill ska ge upp,  det kommer, om två dagar, 3 år eller kanske 30 år. Jag kan juh säga(skriva) att jag är inte bara intresserad av globala och internationella frågor, jag tycker nästan allt är intressant och kul. Vem vet, ni kanske träffar mig på bussen som busschaffis efter min karriär som polis/politiker/företagare vem vet. Jag vet vad jag vill nu och det är det viktigaste.

Jag kan säga att jag har grubblat över mycket, legat nätterna långa och läst min godnattsaga "VHS högskolekatalogen"  och blivit så förvirrad över hur mycket roligt det finns att läsa och vad många roliga jobb det finns. Jag har haft beslutsångest.. så jävla trist. Ta det lugnt, lunga ner dig, du är inte 80 imorgon. Även fast du tror det. det belv lite tjatigt men det är vikigt.

Tänk att det bara kan slå en, en dag (som inte ens var solig)... att man bara inser massa saker:
Har aldrig riktigt trott på det, nu gör jag det.

Jag är inte rädd konstigt nog, jag är lugn. hoppas på det  bästa.

Nu till lite mer pepp och lite framtid!!

Jag tänker hoppa på DS (distirkt styrelsen) i UNF (UndomensNykethets Förbund) igen.
Jag är så peppad, jag vill engagera mig igen, har verkligen saknat UNF men det har varit skönt att koppla av och ifrån det ett tag.
Men nu är jag tillbaka och jag har redan massa planer.

FUR är mitt och Björns nya projekt. Falu UngdomsRåd.
Ungdomar tror att de inte kan påverka. De kan, bara de vill och får den hjälp de behöver.

Sen har jag ett litet hemligt projket som kommer att komma lite senare...:)


Att inte engagera mig är som att ta bort en bit från mitt hjärta.

Och komihåg, våga ta beslut, våga var dig själv, våga göra det du vill.. det enda som kan hända är att det blir fel.. och det går att ändra på.

Kommentarer
Postat av: Neila

intressant läsning :) du kanske ska ta och bli författare när du endå är i farten? ;) .. ne, men skönt att du mår bra och att du vet vad du vill göra äntligen =) jag kommer sakna dig, men vi ses =) kramar

2006-03-18 @ 21:11:00
Postat av: ellinår

hej sötstina! nu har jag hittat din blog och tänker bevaka dig som en stor hökmamma. så nu hoppas jag du sköter dig. ehm. haha. eller never mind. hej.

och hälsa björn och ge honom en fet puss från mig! jag läste om hans trollerikarriär i tidningen.

jag hoppas ni har det bra båda två. jag tänker på er. puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback